Fotografie Doroty Bilskiej

W 1983 r. podczas 40. rocznicy powstania w getcie warszawskim Dorota Bilska dostrzegła w tłumie zdezorientowanego, zrozpaczonego mężczyznę. Był to polski Żyd Dawid Józefowicz.

Jak pisał Stefan Szczypka, „dokonała ona czegoś nadnaturalnego”: przekonała nieznanego mężczyznę, aby mogła mu towarzyszyć podczas próby odnalezienia ludzi, którzy pomogli jego rodzinie w czasie wojny. Uwieczniła na zdjęciach jego drogę, tworząc materiał o człowieku oszalałym z rozpaczy, który próbuje za wszelką cenę odnaleźć wspomnienia, miejsca z dzieciństwa, własne dziedzictwo, a tym samym siebie.

Fotografie z tego reportażu nielegalnie przewieziono przez granicę. Zostały zakupione przez niemiecki tygodnik „Stern”. Bilskiej podczas tworzenia fotoreportażu towarzyszył Ryszard Wójcik, który nakręcił film dokumentalny i napisał książkę „Powrót Dawida”.

Jej najbardziej znane cykle fotograficzne to „Polaków portret własny”, „Umarła klasa”, „Bardzo czarna Białostocka” czy najbardziej znany – prezentowany w cyklu #dziełomiesiąca w Pawilonie Czterech Kopuł – zespół fotografii „Cyganie (reportaż z życia Romów)” z 1975 r.

Aleksandra Szwedo, Dział Fotografii w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale MNWr

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸
 

print