Wykład Aleksandry Szwedo
Czym jest fotografia surrealistyczna? Czy można stworzyć zdjęcie, które w żaden sposób nie śledzi rzeczywistości? Czy może istnieć fotografia „modelu czysto wewnętrznego”, fotografia marzeń, lęków, halucynacji, pragnień i fantazji?
Na początku surrealiści mieli wątpliwości, czy proces fotograficzny jest w stanie służyć celom artystycznym, czy może otworzyć się na nieznane dotąd aspekty ludzkiej psychiki, czy też z konieczności ogranicza się – ze względów technicznych – do reprodukcji jedynie fizycznej części rzeczywistości. Man Ray, Lee Miller, Maurice Tabard czy Hans Bellmer pokazali w praktyce, że proces fotograficzny jest na tyle elastyczny, że pozwala tworzyć obrazy poetyckie, metaforyczne i filozoficzne.
Wykład będzie okazją do przyjrzenia się artystkom, które nadały surrealizmowi nowe znaczenie, wnosząc w nurt nieprzefiltrowany przez męskie spojrzenie obraz kobiety. Dołączając w latach 30. XX w. do środowiska surrealistów, zaczęły kwestionować własne role, poszukując odrębnego modelu kobiecej i artystycznej tożsamości.
Bohaterkami prelekcji będą m.in.: buntowniczka Claude Cahun – słynna ze swoich autoportretów (fotografie, na których wciela się w różne role, przez długi czas pozostawały niemal nieznane), Emila Medková, główna członkini powojennej czeskiej grupy surrealistów (przeciwstawiała się totalitarnym rządom za pomocą chłodnego, buntowniczego poczucia humoru). Nawiązujące do aktualnych wydarzeń prace Dory Maar kwestionowały obraz współczesnej kobiety, a jako fotografka uliczna często portretowała osoby borykające się z Wielkim Kryzysem.
Spotkanie w Pawilonie Czterech Kopuł, wstęp wolny.
W przypadku pytań prosimy o kontakt: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub 71 712 71 81.
■ Wydarzenia edukacyjne ➸
■ Fotorelacje edukacyjne ➸