Antywojenny, zaangażowany społecznie charakter ma pełna symboli rzeźba Bez tytułu z 2019 r. autorstwa Piotra Sygizmana (rocznik 1973), którą obejrzeć można na wystawie czasowej „Collage – klejone światy”.
Konstrukcję w kształcie rozrastającego się drzewa tworzą tu połączone i zarazem skontrastowane ze sobą materiały. Artysta sięgnął po „nieartystyczne” przedmioty gotowe: miedziane rurki używane do instalacji grzewczych, prawdziwy zdemilitaryzowany nabój, jak i klasyczne, szlachetne materiały rzeźbiarskie: dębowe drewno, z którego wykonał imitację nabojów oraz czarny granit, pełniący funkcję podstawy rzeźby.
Choć poszczególne elementy kompozycji pochodzą z zupełnie odrębnych światów, to sposób ich zestawienia sprawia, że wyglądają jakby jedne płynnie wynikały z drugich. Ma to również znaczenie symboliczne, odnoszące się do systemu powiązań i zależności dotyczącego handlu bronią.
Anna Chmielarz, kustosz w Dziale Malarstwa MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸