Aleksander Kobzdej „Podaj cegłę”, 1950

Praca prezentowana w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

W latach 1949–1956 zgodnie z odgórnym nakazem polscy artyści mieli wzorować się na sztuce radzieckiej, tworząc obrazy realistyczne w formie a narodowe i socjalistyczne w treści. Twórczość artystyczna miała być czytelna i przystępna dla mas, a jej bohaterem stał się człowiek pracy. Myślenie o sztuce utożsamiane było z postawą wobec partii, a krytyka narzuconej ideologii włączała automatycznie w obręb „wrogów ludu”.

„Podaj cegłę” Aleksandra Kobzdeja jest sztandarowym dziełem socrealistycznym. Malarz uwiecznił na nim przodowników pracy, kreowanych na bohaterów tamtych czasów, którzy podejmowali karkołomne wyzwania bicia rekordów w szybkości stawiania murów nowo wznoszonych domów.
Motyw trójek murarskich wykorzystał także Andrzej Wajda w „Człowieku z marmuru”, w jednym z najważniejszych polskich filmów drugiej połowy XX wieku.

Obraz Kobzdeja trafił do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w 1968 roku przywieziony z kaplicy pałacu Zamoyskich w Kozłówce. W latach 60. było to miejsce składowania niechcianych socrealistycznych prac skazanych na swoistą banicję. Od 1994 roku w dawnej pałacowej powozowni znajduje się Galeria Sztuki Socrealizmu.

■ Więcej opisów ➸

 


Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego      Kultura Dostępna

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”

 

print