Prace Aliny Szapocznikow z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu trafiły na wystawę w Muzeum Sztuki Współczesnej Stavanger w Norwegii.
Dwie realizacje artystki z 1996 r. „Wielki nowotwór I” oraz „Nowotwory nawarstwione” prezentowane są na wystawie „The Plastic Body”. Ekspozycja zgromadziła dzieła polskich twórczyń, które w latach 60. i 70. XX w. kwestionowały tradycyjne pojęcie rzeźby. W czasach, gdy struktury polityczne i patriarchalne ograniczały życie w Polsce, wiele artystek tworzyło radykalne i polityczne prace, wskazując na ciało jako tworzywo plastyczne, przestrzeń oporu, transformacji i wolności.
Tak wyglądały przygotowania do wypożyczenia w gmachu Muzeum Narodowego we Wrocławiu ↡
Fot. A. Szwedo
Na norweskiej wystawie zwiedzający zobaczą różnorodne podejścia do zagadnienia ciała. Materii traktowanej jako delikatnej, efemerycznej i fragmentarycznej, ale także zmysłowej i ukierunkowanej na zaspokajanie pragnień.
Cennym wkładem w podjętej na wystawie dyskusji o polskich artystkach jest podkreślenie, że wykorzystywanie nowych materiałów takich jak tkaniny, tworzywa organiczne i syntetyczne było częściowo motywowane ograniczeniami ekonomicznymi, otwierając jednocześnie nowe możliwości wyrażania osobistych doświadczeń i artystycznych wizji.
W ramach ekspozycji zaprezentowane również zostały prace Marii Pinińskiej-Bereś, bohaterki wystawy czasowej w Pawilonie Czterech Kopuł.
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸