Ze smutkiem żegnamy wybitnego malarza Tomasza Ciecierskiego (ur. 25 września 1945 w Krakowie), który 15 sierpnia 2024 zmarł w Warszawie.
Był jednym z najciekawszych polskich malarzy współczesnych, twórcą obdarzonym wspaniałym wyczuciem koloru, śmiało eksperymentującym z wieloma technikami, formą oraz kompozycją obrazu.
Jego twórczość, której głównym motywem był syntetyczny pejzaż, sytuuje się pomiędzy malarstwem przedstawiającym a abstrakcyjnym i jest swoistym traktatem o malarstwie, sposobie obrazowania, patrzenia na świat, jego postrzegania, odtwarzania, czy też wreszcie reprodukowania.
Fot. A. Podstawka
Poszczególne obrazy oraz działania artysty składają się na intelektualną opowieść na temat procesu malowania, podlegającego nieustannie weryfikacji autora. Nakładanie obrazów, nawarstwianie płaszczyzn, wielość kadrów, operowanie tzw. estetyką fragmentu, włączanie reprodukcji – to tylko niektóre ze sposobów chętnie wykorzystywanych przez artystę w celu poszerzenia przestrzeni obrazu, zbudowania wielowymiarowej opowieści.
Doskonale opanowane metody kolażu i wreszcie sama jego technika oraz filozofia łączenia służyły Tomaszowi Ciecierskiemu również do przesuwania granic malarstwa.
W zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu znajduje się osiem znakomitych kompozycji artysty, którego twórczość i postać przypominaliśmy między innymi w ostatnich latach na wystawie „Collage – klejone światy” w Pawilonie Czterech Kopuł.
Anna Chmielarz, kustosz Działu Malarstwa Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł