W ostatnim okresie twórczości Maria Pinińska-Bereś wprowadziła nowatorskie środki wyrazu, tworząc ażurowe rzeźby z metalu. Prace miały stanowić rozwinięcie jej wcześniejszej drucianej „Infantki”, która symbolizowała uwięzienie jednostki przez okoliczności niezależne od niej samej.
Fot. archiwum MNWr
W ramach cyklu „Bestiarium Infantki” artystka zaplanowała serię rzeźb przedstawiających zwierzęta-klatki, m.in. „Pies Infantki”. Choć szkicowała kolejne elementy, nagła choroba w 1998 roku przerwała jej plany. Maria Pinińska-Bereś zmarła 20 kwietnia 1999 roku.
Fot. archiwum MNWr
Warto przyjrzeć się tym niezwykłym dziełom z tego nieskończonego cyklu rzeźb, które ukazują, jak wielką symbolikę może nieść ze sobą sztuka.
Jenka Minh, Dział Promocji i Komunikacji MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸