W bogatej kolekcji fotografii wrocławskiego Muzeum Narodowego twórczość Ewy Partum stanowi ważny przykład sztuki kobiet. W pracy Dama z łasiczką artystka zestawia obraz swojego ciała ze słynnym obrazem renesansowego mistrza Leonarda da Vinci o tym samym tytule.
Czy w kanonie europejskiej historii sztuki, w której na portrety kobiet patrzymy zazwyczaj przez pryzmat męskiego spojrzenia, jest miejsce na dialog między mistrzem, jego muzą a współczesną artystką?
Fot. A. Podstawka, S. Kluszczyński
Ewę Partum uznać należy za prekursorkę polskiej sztuki feministycznej. Przy pomocy fotografii, obiektów konceptualnych i performatywnych akcji walczy o miejsce w świecie sztuki nie tylko dla siebie, ale wszystkich polskich artystek. Jej działania artystyczne charakteryzują się wnikliwą ironią i krytycznym spojrzeniem a nade wszystko wyjątkową wrażliwością na ciało. Od pozowania na tle muru berlińskiego po rozrzucanie liter z Ulissesa Joyce’a jej performance i poezja konceptualna zapisały się na stałe w polskiej historii sztuki najnowszej.
Praca Dama z łasiczką (Homage a Leonardo Da Vinci) prezentowana jest w przestrzeni wystawy stałej „Kolekcja sztuki polskiej II poł. XX i XXI wieku” w Pawilonie Czterech Kopuł. Zakup prac dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej 2023.
Adam Pacholak, Dział Fotografii MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸