Dział Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego we Wrocławiu został uzupełniony w 2023 roku o kilkadziesiąt nowych obiektów. Kolekcję wzbogaciły prace polskich artystów: Jonasza Sterna, Eugeniusza Geta-Stankiewicza, Andrzeja Popiela, Pawła Frąckiewicza, Marii Diduch oraz Grupy Luxus.
Wśród prac Jonasza Sterna znalazły się linoryty odbite współcześnie z oryginalnych matryc: przedwojenne grafiki o tematyce społecznej (m.in. sceny z życia klasy robotniczej z cyklu „Semperit”, gdzie użyte przez artystę deformacje potęgują ekspresyjność przedstawień), kompozycje abstrakcyjne z lat 30. XX w. i motywy z Krakowa oraz cykl „Getto lwowskie” poświęcony Zagładzie.
Cechą wyróżniającą prace Pawła Frąckiewicza jest misterny, czasochłonny warsztat. Obrana przez artystę tematyka wymaga wytrwałego odnalezienia odpowiedniej formy, a fenomen rysunków wynika z charakteryzującej się benedyktyńską cierpliwością pracy artysty i towarzyszącemu jej absolutnemu skupieniu.
Do rysowania Frąckiewicz używa narzędzi pozostawiających bardzo drobny ślad. Dzięki zagęszczaniu materii powstającej z niezliczonych przecinających się linii i punktów o różnym nasyceniu tonalnym artysta uzyskuje niepowtarzalne połączenie formy i treści.
Wykonane ołówkiem na papierze prace, które trafiły do zbiorów MNWr, pochodzą z cyklu „Drewno na opał”.
Litografie Andrzeja Popiela to drobiazgowo zakomponowane poetyckie wizje, często sprawiające wrażenie iluzji czy nadrealności. Poświęcając uwagę zarówno formie, treści, jak i warsztatowi artysta w swojej twórczości stosuje wyselekcjonowany wachlarz tematów, postaci i przedmiotów, które układa w swoiste sceny rodzajowe i osobliwe znaki, opisując fantasmagoryczną kronikę świata.
Prace Eugeniusza Geta-Stankiewicza, które wzbogaciły kolekcję, to m.in. kompozycje z cyklu „Oszmiańska szkoła passe-partout”, symptomatyczne „wariacje na temat własnej głowy” (wykonane na papierze, blasze miedzianej czy drewnianej płycie), a także seria nietypowych obiektów prezentowanych w 2003 r. na wystawie „Zabawy przyjemne i pożyteczne”. Dzięki tym nabytkom możemy cieszyć się niezwykle przekrojową i bogatą kolekcją prac tego związanego z Wrocławiem artysty.
Najliczniejszą grupą nowości w kolekcji są prace Marii Diduch, polskiej artystki, która od ponad trzydziestu lat mieszka i tworzy w Holandii. Charakteryzuje je unikatowe połączenie koncepcji kolażu z doskonałą techniką wykonania. Komponując różne kolory masy papierniczej z innymi materiałami, artystka tworzy obrazy zachwycające doborem barw. Diduch od lat współpracuje z Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, gdzie w 1996 r. wykonała swoje pierwsze eksperymentalne prace. Od tego czasu rokrocznie przyjeżdża do Dusznik i tworzy dzieła inspirowane m.in. odbywanymi często podróżami.
Nowością w kolekcji jest też kolejny numer „Psychoaktywnego Magazynu Luxus”, nieregularnego periodyku wydawanego przez legendarną Grupę Luxus od 1982 roku. Magazyn „O chorobach” powstał w 2013 roku z okazji retrospektywnej wystawy grupy „Magazyn Luxus” w Muzeum Współczesnym Wrocław. Składający się z 25 kartek, w większości wykonanych ręcznie metodą szablonu lub kolażu, został uzupełniony wspomnieniem o nieobecnych już członkach Grupy.
Justyna Chojnacka, Dział Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego we Wrocławiu