Propozycje zajęć do wystawy
„Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)”

Wystawa „Szalenstwo rokoka”

❦ Przedszkola oraz młodsze klasy szkół podstawowych

Tańczące filiżanki (warsztaty)
podstawa programowa: I.3, II.3, II.4.2, VIII.3
czas trwania: 75 minut
Czy znacie bajkę Piękna i bestia, w której w zaczarowanym zamku tańczą filiżanki, talerze, sztućce i świeczniki? W bajkach wszystko jest możliwe, a w muzeum? Zapraszamy na wystawę „Szaleństwo rokoka!”, a przekonacie się sami. Potrzebna tylko wyobraźnia!

Mali Hochbergowie i ich pupile (lekcja)
podstawa programowa: III.7, IV.3, XIII.2.5
czas trwania: 60 minut
Z rokokowych wizerunków spoglądają na nas nie tylko damy i panowie w starannie ułożonych fryzurach i bogato zdobionych strojach, ale i dzieci w malowniczych kostiumach. I tak np. wśród portretów małych Hochbergów – najmłodsza Agnes, otoczona owieczkami, udaje grecką nimfę, a starszy od niej Heinrich przebrany jest za sułtana. Gottlieb Hochberg natomiast – sześcioletni chłopiec, ale przedstawiony zgodnie z obyczajem epoki – w stroju dorosłego mężczyzny i w pudrowanej peruce – ma na szczęście przy sobie zwierzęcego przyjaciela, łaszącego się u jego stóp małego, łaciatego pieska. Czy po obejrzeniu obrazów na wystawie chcielibyście żyć w tamtych czasach? A może spróbujemy wcielić się w rokokowe postacie?

Sznurówka, bawet, rogówka – czy to rokokowa wyliczanka? (warsztaty)
podstawa programowa: IV.11, V.1.1, V.2.6, XIII.2.5
czas trwania: 75 minut
Sznurówka, rogówka, cztery bawety – kto chciał pięknie w rokoku wyglądać, musiał znać różne modowe sekrety! Zapraszamy do podziwiania zabytkowych strojów na wystawie „Szaleństwo rokoka!”, dokładnie omówimy, z jakich elementów składała się suknia typu francuskiego oraz wykwintny strój męski. Dziecięce portrety będą dla uczestników warsztatów inspiracją do zaprojektowania strojów w stylu rokokowym.

❦ Zajęcia dla klas IV–VI szkół podstawowych

Z buduaru na maskaradę. O obyczajowości w XVIII wieku (lekcja)
podstawa programowa: historia XII.2, XII.4, plastyka III.6
czas trwania: 60 minut
Prześledzimy zachowania i rytuały codzienności pań i panów dworu. Poznamy modę i kosmetykę epoki rokoka. Dowiemy się, czym był buduar, a na koniec odkryjemy tajemnice masek oraz spróbujemy swoich sił w niewerbalnej komunikacji, tak chętnie wykorzystywanej w trakcie maskarad.

Tutaj wszystko wibruje, czyli rokoko i natura (warsztat)
podstawa programowa: plastyka I.1-5.; II.6.
czas trwania: 75–90 minut
W sztuce rokokowej wiele ornamentów inspirowanych było przyrodą. Stylizowane wzory natury pojawiały się w ogromnych ilościach na przedmiotach codziennego użytku. Zapraszamy do podziwiania mebli, naczyń, ram do obrazów i luster, a także fantazyjnych kluczy, klamek, kołatek i okuć. Podczas zwiedzania wystawy będą nam towarzyszyć motywy muszli, kwiatów, kogucich grzebieni, motylich skrzydeł, a nawet wzburzonych fal. Na koniec, tak jak artyści w rokoku, stworzymy własne obiekty z dekoracją zaczerpniętą ze świata natury.

❦ Zajęcia dla klas VII–VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych

Fryderyk II kontra Maria Teresa. Sztuka rokokowa z historią w tle (lekcja)
podstawa programowa: historia XXIV
czas trwania: 60 minut
Sztuka rokoka na Śląsku – na jego historycznym obszarze obejmującym także tereny znajdujące się dzisiaj w Czechach – była pochodną zmian politycznych, jakie nastąpiły w tej części Europy w połowie XVIII w. Skutki trzech wojen śląskich (1740–1763) doprowadziły do przejścia Śląska z rąk Habsburgów pod panowanie pruskie.
Podczas zajęć przejdziemy szlakiem dzieł sztuki związanych z rządami cesarzowej Marii Teresy oraz obejrzymy przedmioty należące do Fryderyka II Hohenzollerna – króla Prus, nowego władcy Śląska. Wśród pokazywanych zabytków znajdują się m.in. bezcenne relikty z dawnego wyposażenia wrocławskiego Pałacu Królewskiego: meble, obrazy i przykłady słynnego fryderycjańskiego serwisu porcelanowego zwanego Breslauer Stadtschloss. Największą jednak atrakcją są: rokokowe zwierciadło z XVIII w. i żyrandol, który do końca wojny zdobił jedną z komnat pałacu, a które odzyskały swój blask dzięki gruntownej konserwacji przeprowadzonej przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu specjalnie na potrzeby tej wystawy.

Odkrywając znaczenie symboli (warsztaty)
podstawa programowa: język polski I.2, I.5, I.8, historia sztuki I.1.D
czas trwania: 75–90 minut, karta pracy
Co oznaczają kwiaty trzymane w dłoni przez damy przedstawione na rokokowych obrazach? Jakie znaczenie miały poszczególne kolory? Karty z detalami dzieł pozwolą nam zanurzyć się w tę niezwykłą epokę. Ułatwią również zrozumienie symboli i kodów kulturowych charakterystycznych dla XVIII wieku.

Między filozofią szczęścia a oświeceniowym racjonalizmem (lekcja)
podstawa programowa: historia XXVIII.2–4, XXIV.2, język polski III.1.2
czas trwania: 75 minut, karta pracy
W trakcie lekcji uczniowie poznają dwie twarze XVIII-wiecznej rzeczywistości. Dowiedzą się, dlaczego akurat wtedy narodziła się filozofia szczęścia oraz w jaki sposób rzutowała ona na życie codzienne arystokracji. Z drugiej strony, przyglądając się pierwszemu wydaniu encyklopedii francuskiej, zaznajomią się z ideami oświecenia. W grupach wykonają zadania zawarte w karcie pracy.

Sztuka współczesna a rokoko (lekcja)
podstawa programowa: język polski I.7, historia sztuki I.1.d, II.3, II.13, IV.3
czas trwania: 60 minut
Wystawa „Szaleństwo rokoka!” pokazuje nie tylko dzieła rokokowe i neorokowe, ale udowadnia, że stylistyka ta fascynuje również artystów XX i XXI wieku. Podczas zajęć udamy się tropem dzieł współczesnych, m.in. obrazów Anny Orbaczewskiej, Volkera Hermesa, Łukasza Korolkiewicza, kameralnych rzeźb Ivonne Roeb oraz performance’u Katarzyny Kozyry Sen córki Linneusza, i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak twórcy ci reinterpretują dawną sztukę i wchodzą w dialog z przeszłością.

Wszystkie tematy spotkań mogą zostać dopasowane do potrzeb grup ze specjalnymi potrzebami. Zapraszamy klasy integracyjne, osoby z niepełnosprawnością wzroku/słuchu czy osoby wysoko wrażliwe. W celu omówienia Państwa potrzeb prosimy o kontakt: edukacja.pawilon@mnwr.pl.

❦ Zajęcia dla szkół specjalnych

A! Symetryczny kształt (warsztaty)
czas trwania: 60–75 minut
szkoła podstawowa (uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych)
podstawa programowa: pkt. 4h, v, w, x
Rokoko wypełnione jest asymetrycznymi ornamentami, które mogą przypominać muszlę, koguci grzebień lub płomienie. Poszukamy ich na wystawie i zastanowimy się, w jaki sposób zostały wykorzystane przez artystę. W części warsztatowej wykonamy własne rokokowe rocaille.

Rokoko na pięć zmysłów (warsztaty)
czas trwania: 90 minut
szkoła specjalna przysposabiająca do pracy
podstawa programowa: pkt. 27–29, 37
Multisensoryczne spotkanie z rokokową sztuką. Uruchomimy wszystkie zmysły i poznamy tę epokę naszym nosem, dotykiem, oczami i całym ciałem. Czy rzeczy, które są charakterystyczne dla rokoka, są przyjemne w dotyku? Do jakich dźwięków tańczono w tamtym czasie? W trakcie warsztatów wykonamy dotykowe dzieło inspirowane rokokiem.


Informacje praktyczne o zajęciach

  • Koszt udziału w zajęciach lekcyjnych dla jednego ucznia wynosi 7 złotych
  • Warsztaty plastyczne (część teoretyczna + zajęcia praktyczne – czas trwania 1,5 godziny) – 10 zł od osoby
  • Do końca 2023 roku realizujemy również bezpłatne lekcje dla szkół specjalnych oraz klas integracyjnych w ramach programu Kultura Dostępna
  • Koszt udziału w zajęciach prowadzonych w języku angielskim dla jednego ucznia wynosi 12 złotych
  • Lekcje sztuki odbywają się od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00 i trwają 60-75 minut
  • Dokładny termin ustalić można z Działem Edukacji Pawilonu Czterech Kopuł, tel. 71 71 27 181, mail: edukacja.pawilon@mnwr.pl
  • Zajęcia prowadzone są w przestrzeni wystawienniczej Muzeum dla grup liczących nie więcej niż 30 osób
  • Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum
  • Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Narodowego we Wrocławiu, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację
  • Nauczyciele lub opiekunowie podczas zajęć mogą wykonywać zdjęcia bez użycia lampy błyskowej
  • Okrycia wierzchnie oraz torby i plecaki należy zostawić w szatni

 

print