Tradycja, historia, religia, narodowa martyrologia oraz… kicz i groteska. Stare, zużyte przedmioty i przedstawienia o podniosłej treści. Asamblaże i kolaże.
Władysław Hasior to twórca, który za pomocą pozornie sprzecznych środków wyrazu w czuły i uważny sposób opisywał rzeczywistość. Artysta chętnie łączył ze sobą wspomniane techniki, jednak dosyć rzadko komponował „czyste” kolaże. Jednym z nich jest monumentalna Rzeźnia nr 5.
Praca nawiązuje do słynnej antywojennej książki Kurta Vonneguta pod tym samym tytułem, łączącej w sobie opis autentycznych wydarzeń z czasów II wojny światowej z elementami absurdu, satyry i science fiction. Taka właśnie jest w swym charakterze praca Hasiora przedstawiająca miejski tygiel w obliczu nadchodzącego zagrożenia.
Twórca włączył do kompozycji fragmenty błyszczących i matowych półprzezroczystych folii, kolorowych pocztówek miast oraz reprodukcji, które nawarstwione budują ciekawą przestrzeń obrazu.
Anna Chmielarz, kustosz w Dziale Malarstwa MNWr
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸