Wszystkie muzea posiadają swoje tajemnice i zakątki, do których wstęp mają tylko nieliczni pracownicy. Jednymi z takich miejsc są magazyny, gdzie niczym w skarbcu przechowywane są dzieła sztuki. Oto kolejna część cyklu „W białych rękawiczkach”, w którym kustosze MNWr prezentują ukryte i niedostępne na co dzień skarby.
Władysław Sławny, autor prezentowanej fotografii Scena uliczna w Tbilisi (1957) ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, to jedna z najważniejszy postaci polskiego fotoreportażu. Od 1950 do 1957 r. pełnił rolę kierownika działu fotograficznego tygodnika „Świat”, który relacjonował wydarzenia z Polski i zagranicy.
Formuła tego bogato ilustrowanego pisma wzorowana była na takich tytułach jak „Life”, „Vu” czy „Paris match”, a publikowane tam zdjęcia (autorstwa nie tylko Sławnego, ale też m.in. Konstantego Jarochowskiego, Jana Kosidowskiego czy Władysława Prażucha) inspirowane były dokonaniami fotografów z kręgu agencji Magnum – niepozowane, dynamiczne, wychwytujące „decydujący moment”.
Fot. Magdalena Lorek
Szczególnie ciekawym okresem w historii „Świata” jest druga połowa lat 50. XX w., kiedy w wyniku tzw. odwilży politycznej i chwilowego poluzowania cenzury można było publikować ciekawsze materiały, w tym m.in. relacje z podróży. Część z nich stanowiły zdjęcia, które Sławny wykonał w 1957 r. w trakcie podróży po Moskwie, Tbilisi, Jugosławii, Holandii i Francji. Widać na nich zwykłe sceny z codziennego życia mieszkańców, ale jak pisał Janusz Bogucki:
„Ta właśnie zwyczajność prac Sławnego jest jednak bardzo niebanalna, a często nawet zaskakująca, bo ukazuje nam osoby i sytuacje rozdziane z konwenansowych obsłonek, obnażone w swej dramatyczności, poważne i liryczne lub zabawne, ale zawsze wzruszające swym nagle ujrzanym prostym człowieczeństwem”.
Małgorzata Santarek, Dział Fotografii Muzeum Narodowego we Wrocławiu
#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸