Po dniach smutku i żałoby Niedziela Wielkanocna przynosi w końcu świąteczną radość z kolejnego zwycięstwa życia nad śmiercią. Symbolika odrodzenia i zmartwychwstania zapisana była we wszystkich głównych rekwizytach tych celebrujących nowe życie świąt: palmie wielkanocnej, malowanym jajku czy wodzie, niosącej życie i oczyszczenie.
Dla chrześcijan najważniejsza tego dnia jest scena zmartwychwstania Chrystusa, obwieszczana słowami radosnych pieśni śpiewanych we wszystkich kościołach podczas mszy rezurekcyjnej.
Rzeźba Bolesława Parasiona przedstawia Jezusa Zmartwychwstałego, wychodzącego w grobu z rękami rozłożonymi w geście zwycięstwa i błogosławieństwa. Scenie tej towarzyszą nagle przebudzeni i przestraszeni strażnicy.
Bolesław Parasion urodził się w 1950 roku w Suchodołach na Lubelszczyźnie, w 1958 roku wraz z rodziną przeniósł się do Cycowa, gdzie ukończył szkołę podstawową. Nie mogąc kształcić się w szkole artystycznej, uczył się w technikum zawodowym. Pracował w wyuczonym zawodzie, później we własnym gospodarstwie, a czas wolny poświęcał na rzeźbienie, z którego uczynił następnie zarówno pasję, jak i sposób na życie. Od 1981 roku tworzył na zamówienie Cepelii oraz uczestniczył w licznych konkursach i wystawach sztuki ludowej. W jego pracach przeważa tematyka sakralna, opracował wiele autorskich cykli rzeźb i płaskorzeźb, m.in. serię „Siedem Dni Stworzenia Świata”. Wypracował własny styl wyróżniający się sprawnym warsztatem i charakterystyczną kolorystyką.
Prace Bolesława Parasiona i wielu innych twórców zobaczyć będzie można w tym roku na wystawie „Kolekcja osobista. Wystawa z prywatnych zbiorów sztuki nieprofesjonalnej Anny i Pawła Banasiów”.
Marta Derejczyk, edukatorka w Muzeum Etnograficznym
Bolesław Parasion, Zmartwychwstanie Chrystusa, 1990; fot. Arkadiusz Podstawka
#zoom_na_muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸