Bardzkie Madonny Jana Giejsona

W rzeźbach Jana Giejsona wątki lokalne związane z historią i tradycją Barda, gdzie artysta mieszka i tworzy, pojawiają się często. Matka Boska Bardzka to typ ikonograficzny wielokrotnie realizowany przez rzeźbiarza w zróżnicowanych odsłonach i skali.

Oryginalna figura będąca inspiracją do drewnianych rzeźb artysty, znajduje się w ołtarzu głównym Bazyliki Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bardzie i jest obecnie uważana za najstarszą rzeźbę drewnianą w Polsce – datuje się ją na 1. poł. XI w.

Fot. M. Skrabek

Jak pisała w jednym z tekstów poświęconym śląskim Madonnom Elżbieta Berendt: „Madonna Bardzka miała wręczyć pogrążonemu w modlitwie młodzieńcowi wykonany przez siebie własny wizerunek ze słowami: Weź – oto Matka Twoja. […] Akt powołania do istnienia materialnego wizerunku Madonny wprost w niebie był tak nadzwyczajny, że znalazł swoje uwiecznienie na tablicy inskrypcyjnej umieszczonej pod prospektem organowym bardzkiego kościoła i potwierdzenie w licznych, późniejszych dokumentach”.

Oprócz rzeźb odwzorowujących wiernie Matkę Boską Bardzką, na wystawie „Od nowa” zobaczyć można prace łączące wizerunki maryjne z bardzkim pejzażem, charakterystycznymi wzniesieniami i pagórkami, Bazyliką oraz Kaplicą Biczowania Chrystusa na Górze Różańcowej.

Przypominamy, że wystawa „Jana Giejson. Od nowa” dostępna jest w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu do 30 grudnia 2025 r. Zapraszamy!

■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸

 

print