Wykład prof. Marcina Zglińskiego (Instytut Sztuki PAN w Warszawie) w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Barokowi herosi. Wrocławskie rzeźby Johanna Georga Urbańsky’ego z lat 20. XVIII w.”
Barokowe, monumentalne prospekty organowe, niekiedy o rozbudowanych, złożonych dekoracjach rzeźbiarskich czy malarskich, zazwyczaj stanowią jedną z dominant wnętrz świątyń. Ich „odczytywanie” jako nośników treści, teologicznych lub nawet politycznych, czasem o charakterze polemicznym względem konkurencyjnych wyznań, ugruntowało się w badaniach naukowych, a nawet niekiedy weszło do narracji o charakterze popularyzatorskim. Istotne jest jednak oddzielenie tego, co stanowiło wyraz konwencji i niejako obiegowych rozwiązań, a także tradycji warsztatowych czy „długiego trwania” pewnych elementów, tak w sensie dyspozycji fasad, jak i znaczenia poszczególnych elementów dekoracji (często za sprawą tych samych organmistrzów i dekoratorów, realizujących zlecenia dla inwestorów tak katolickich, jak protestanckich) oraz tego, co – w szczególnych przypadkach – rzeczywiście można uznać za manifestacje specjalnie kreowanych programów ideowych.
Spotkanie w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, sala audiowizualna (s. 116, I piętro), wstęp wolny.
■ Wydarzenia edukacyjne ➸
■ Fotorelacje edukacyjne ➸