Preteksty – czytania performatywne
[spotkanie w muzeum]

27.06, g. 16:04–20:00 ➸ Teatr Czterech

Czytanie tekstów artystów prezentowanych w Pawilonie Czterech Kopuł

Zazwyczaj muzeum sztuki współczesnej zwiedza się trasą barwnych plam, linii, form i faktur. Trasą wyznaczaną pędzlem i dłutem.  Odwracamy ten porządek – poprowadzimy trasą słów. Nie przymykając oka, nadstawmy ucha.
W niedzielne czerwcowe popołudnie Pawilon Czterech Kopuł przemówi słowami malarzy i rzeźbiarzy.

Zapraszamy trasą lirycznych bajek Erny Rosenstein, dziecięcych zanurzeń w naturę we wspomnieniach Magdaleny Abakanowicz, wywrotowych manifestów Luxusu, piurblagistycznych neologizmów Witkacego. Nasze motto – za Firmą Portretową Witkacego: „Klient musi być zadowolony. Nieporozumienia wykluczone”.

Widzimy się 4 po czwartej. doSŁOWNIE.
Wstęp z biletem na wystawę stałą w Pawilonie Czterech Kopuł ➸

Spotkanie rozpocznie się w Kopule Północnej przy największym Mutancie Magdaleny Abakanowicz, tu Teatr Czterech zaprosi widzów na słowno-dźwiękowy performans wywiedziony ze wspomnień artystki. Następnie uczestnicy wyposażeni w mapki będą mogli poruszać się dowolnie, samodzielnie ustalając kolejność słuchanych części. Większość czytań zostanie powtórzonych co najmniej 2 razy, by każdy mógł wziąć udział we wszystkich czytaniach, które odbywać się będą w odstępie około 15 minut.

Tańczy Monika Ćma, realizacja nagrania Krzysztof Gandecki

Uzupełnieniem czytań będą interpretacje ruchowe – w „Zakątku Jaremianki” odbędzie się ruchowy dialog tempery z monotypią: dwóch technik, malarskiej i rzeźbiarskiej, których używała Maria Jarema. Szczelina Aleksandra Kobzdeja także „odbędzie się” w ruchu: na obrazie wyświetlona zostanie projekcja z taneczną interpretacją obrazu.

Teatr Czterech ↡
Monika Ćma, Elżbieta Dudź, Agata Iżykowska-Uszczyk, Anna Lorenc, Maciej Makosch, Katarzyna Mazurkiewicz, Justyna Oleksy, Barbara Przerwa, Lesław Zamaro

Teksty ↡
— Magdalena Abakanowicz „Portret dwudziestokrotny” (fragmenty); źródło: z kat. wystawy „Magdalena Abakanowicz” wyd. przez CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995, [za:] „KONTEKSTY. Polska Sztuka Ludowa”, Warszawa 2007
— Zdzisław Beksiński „Bakterie” (fragmenty), źródło: Zdzisław Beksiński, „Opowiadania”, wyd. BOSZ, Olszanica 2015
— Jan Cybis „Notatki malarskie. Dzienniki 1954–1966” (fragmenty), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1980 pod red. Dominika Horodyńskiego
— Władysław Hasior, fragmenty korespondencji z Hanną Kirschner; źródło: Hanna Kirschner, „Hasior. Opowieść na dwa głosy”, Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2005
— Maria Jarema „Notatki rozproszone” (fragmenty), źródło: „Maria Jarema. Wymyślić sztukę na nowo” pod red. Agnieszki Daukszy, słowo/obraz terytoria, fundacja terytoria sztuki, MSW w Warszawie, Gdańsk–Warszawa 2021
— Tadeusz Kantor „Komentarze intymne” (fragmenty); źródło: Krzysztof Pleśniarowicz, „Kantor. Artysta końca wieku”, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997
— Fragment wypowiedzi Aleksandra Kobzdeja
Grupa LUXUS: Manifest „Make love or war” (fragmenty), Boris Vian „Wyrywacz serc” z Magazynu Luxus (1922), sensacyjny wywiad z Piotrem Rypsonem z katalogu wystawy „Miłość to nie wszystko” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, 1993; manifest „Luxus – Magazyn Psychoaktywny”; Jerzy Kosałka „Wrocław Twoje Miasto”, Wrocław 1989; źródło: Anna Mituś, Piotr Stasiowski „Agresywna niewinność. Historia Grupy LUXUS”, BWA Wrocław 2014
— Julian Przyboś „Jaremianka” z tomu „Próba całości”, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1975
— Erna Rosenstein, wiersze wybrane z tomiku „Wszystkie ścieżki”, Wydawnictwo Literackie Kraków 1979
— Tadeusz Różewicz „W najpiękniejszym mieście świata” (fragmenty); źródło: Tadeusz Różewicz, „Opowiadania wybrane”, wyd. Czytelnik, Warszawa 1968
— Fragmenty listów Aliny Szapocznikow do Ryszarda Stanisławskiego (1948–1959); źródło: katalog wystawy „Alina Szpocznikow 1926–1973”, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998
— Stanisław Ignacy Witkiewicz „Regulamin firmy portretowej” (fragment), zob. więcej ➸

 

print