Udział w wystawach obcych

Maler. Mentor. Magier. Otto Mueller und sein Netzwerk in Breslau

12 października 2018 – 13 marca 2019

Neue Nationalgalerie: Neue Galerie im Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – Berlin ➸
II odsłona: kwiecień – czerwiec 2019, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Wystawa po raz pierwszy prezentuje wyjątkowe artystyczne oddziaływanie Ottona Muellera (ur. 16 października 1874 w Lubawce, zm. 24 września 1930 w Obornikach Śląskich) na współczesnych mu twórców. Malarz ten przez ponad 10 lat był wykładowcą w Państwowej Akademii Sztuki i Rzemiosła we Wrocławiu (wówczas Breslau), która w latach 20. XX w. należała do najbardziej postępowych uczelni artystycznych w Europie.

W równouprawniony sposób reprezentowane były w twórczym środowisku przedwojennego Wrocławia Académie Matisse, ekspresjonizm, Nowa Rzeczowość i Bauhaus. I decydujący wpływ na tutejszą scenę artystyczną wywarł właśnie Otto Mueller – charyzmatyczny, niezależny oraz emanujący pragnieniem wolności twórca.

Ogromny szacunek, jakim darzono działalność artysty we Wrocławiu – oceniany z perspektywy jego rozległych związków twórczych – przetrwał aż do czasów powojennego modernizmu. W ramach aktualnej wystawy ów ważny rozdział w polsko-niemieckiej historii sztuki zostanie odczytany na nowo.

„Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller i środowisko artystyczne Wrocławia”
Wystawa Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, we współpracy z Fundacją Alexandra i Renaty Camaro.
Organizację wystawy umożliwiły następujące instytucje: Freunde der Nationalgalerie, Hauptstadtkulturfonds, Kulturstiftung der Länder, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.


 

Fotografie Zdzisława Beksińskiego z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu

7 czerwca – 7 października 2018

Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Kuratorki:
Małgorzata Santarek, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Małgorzata Jackiewicz-Garniec, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Zachowany w Muzeum Narodowym we Wrocławiu dorobek fotograficzny Beksińskiego, liczący sto kilkadziesiąt prac, należy do najważniejszych osiągnięć fotografii polskiej XX w. – jako prekursorski w stosunku do body-artu, konceptualizmu i sztuki fotomedialnej. Artysta fotografią zajmował się stosunkowo krótko, w latach 1953–1959, stworzył jednak w tym czasie dzieła zaliczane do najciekawszych w historii polskiej fotografii.

Na wystawie prezentowane są dzieła wybrane spośród najbardziej interesujących z kolekcji, które choć stanowią zaledwie niewielki jej wycinek, to doskonale ilustrują poszukiwania twórcy. Są więc tu portrety, akty, quasi-reporterskie widoki miasteczka, kompozycje abstrakcyjne oraz montaże.

Zdjęcia Zdzisława Beksińskiego stanowią interesującą analizę medium i świadczą o dużej świadomości artystycznej oraz o tym, jak różnorodne były źródła jego inspiracji, jak choćby surrealizm, twórczość Juana Miró, Jeana Arpa czy Man Raya. Zdjęcia te zapowiadają też częściowo jego malarstwo – są równie niepokojące i fantastyczne.


 

print