Wykład Małgorzaty Micuły w ramach cyklu „Abakanowicz wielokrotnie” towarzyszącemu wystawie „Abakanowicz. Totalna”
Punktem wyjścia dla wykładu – poświęconego najważniejszym realizacjom zewnętrznym Magdaleny Abakanowicz – będzie pytanie o motywację twórczyni do umieszczenia swojej sztuki poza murami galerii, potrzebę nowej organizacji przestrzeni, a przede wszystkim o dokonany zwrot w kierunku tradycyjnej formy rzeźbiarskiej i o jej relacje z otoczeniem.
Czy pierwszym krokiem ku realizacjom w przestrzeni miejskiej, z których zasłynęła w latach 80. XX w. jako 50-letnia artystka o międzynarodowym uznaniu, było wykonanie dekadę wcześniej rzeźb figuralnych z utwardzanej żywicą juty? Czy tę chęć mogły już sygnalizować miękkie abakany, komponowane w rodzaj monumentalnych environments?
Dlaczego Abakanowicz z taką determinacją walczyła o miejsce w panteonie rzeźbiarzy i czy tytuł rewolucjonistki w sztuce przyniosły jej najsłynniejsze dzieła jak Katarsis, Agora, Nierozpoznani, ustawione w przestrzeni miast i publicznych ogrodów, wykonane w trwałych, tradycyjnych surowcach rzeźbiarskich, które odrzucała, będąc u progu swojej kariery?
Kameralne spotkanie w przestrzeni Pawilonu Czterech Kopuł. Wstęp wolny, zapisy w tygodniu poprzedzającym zajęcia: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub 71 712 71 81. Z uwagi na zmienną sytuację związaną z pandemią wydarzenie może zostać przeniesione na inny termin.
■ Wydarzenia edukacyjne ➸
■ Fotorelacje edukacyjne ➸